London Fashion Week rozpoczął się w piątek, 15 września, w trakcie fali upałów, która nawiedziła Wielką Brytanię. Zakończył się cztery dni później w atmosferze ulew i burz. Pokazy rozpoczęły się swego rodzaju brytyjską odpowiedzią na Galę Met. Błyszczący bordowy dywan Vogue World nadał wydarzeniu wyjątkowej mocy, a wśród gości znalazły się m. in. Sienna Miller, Jodie Turner-Smith, a także księżna Eugenia i Kate Winslet.
Najważniejsze momenty Londyńskiego Tygodnia Mody
Londyńską scenę mody odwiedziło wiele znanych twarzy. Cole Sprouse, Suki Waterhouse, Charli XCX, Ncuti Gatwa, a także Alexa Chung gościły na pokazie JW Anderson. Z kolei złoty medalista olimpijski, Mo Farah, frontman zespołu “Gorillaz”, Damon Albarn, Rachel Weiss, Jodie Comer i Kylie Minogue odwiedzili pokaz marki Burberry. Co ciekawe, pewne kontrowersyjne kolekcje i wybory marketingowe wyprowadziły London Fashion Week poza bańkę branżową i skłoniły do szerszej dyskusji. Firma Burberry zmieniła nazwę londyńskiej stacji metra Bond Street na “Burberry Street”, powodując tym samym chaos i zamieszanie wśród turystów. Ponadto wschodząca nigeryjska projektantka Mowalola wywołała debatę na temat właściwego wykorzystania ikonografii. Na wybiegu umieściła flagę Arabii Saudyjskiej na spódniczce mini.
Moda przypominająca rzeźbę
Niektóre marki przekroczyły granice mody, prezentując serię kreacji, które wyglądem przypominały bardziej rzeźbę, niż ubrania. Zyskujący na popularności projektant HARRI zaprezentował dmuchane balonowe spodnie, tym razem z dopasowanymi sukienkami i marynarkami. Marka JW Anderson na otwarcie zaprezentowała bluzę z kapturem, a także szorty wykonane w całości z gliny, a KWK by Kay Kwok nadało nowe znaczenie spódnicy w kształcie obręczy. Urodzony w Hongkongu projektant wykorzystał ogromne dyski, aby stworzyć coś, co wyglądało jak gigantyczne kwitnące futurystyczne kwiaty.
Fantazyjne obuwie
W tym sezonie to, co znajdowało się poniżej kostki, było niemal tak samo ważne, jak to, co zakrywało pozostałe części ciała. Simone Rocha zaprezentowała na wybiegu efekty współpracy z marką Crocs. W rezultacie stworzyła kontrowersyjny gumowy but z platformowym obcasem, ozdobiony perłami i kryształami. Z kolei wschodząca projektantka bielizny, Sinéad O’Dwyer, umieściła sandałową wersję obuwia ogrodniczego w swojej kolekcji na wiosnę-lato 2024. HARRI wprowadził na wybieg buty z palcami. Z kolei Molly Goddard ubrała swoje modelki w sznurowane buty do kolan, które przypominały obuwie zapaśników.
Pojedynek Dawidów
Wielu projektantów korzystało z inspiracji filmowych, a dokładniej z twórczości awangardowych reżyserów Davida Cronenberga i Davida Lyncha. Marka 16Arlington stworzyła kolekcję inspirowaną thrillerem Lyncha “Zagubiona autostrada”. Modelki prezentowały ołówkowe spódnice i koszule oraz teczki z pluszowej skóry. Pokaz Mowaloli nawiązywał do równie burzliwego filmu Cronenberga “Crash”. Modelki miały sztucznie zakrwawione nosy, podbite oczy i protezy, które miały naśladować brutalność filmu.
Sukienki wieczorowe z dawnych lat
Richard Quinn stworzył marszczoną mini sukienkę w kolorze kości słoniowej, która bardziej przypominała rokokowy płaszcz balowy z XVIII wieku. Z kolei modelki Molly Goddard prezentowały kreacje z XX wieku – od sukienek herbacianych z obniżoną talią w stylu lat 20., wykonanych ze stonowanego perkalu, po tiulowe sukienki i obcisłe topy z lat 50. U Matty’ego Bovana widoczna była fantazja o Ameryce lat 80. z otaczającymi falbankami, zaczesanymi do tyłu włosami, a także brokatowymi legginsami.
Przeczytaj także: