Duży metraż, wysoki standard, dobra lokalizacja a może niepowtarzalne wnętrza? Zobacz jakie czynniki poza ceną charakteryzują w Polsce nieruchomość luksusową.
Poland Sotheby’s International Realty, firma pośrednicząca w sprzedaży oraz wynajmie nieruchomości premium i luksusowych, zapytała swoich klientów o to, czym w ich opinii powinien wyróżniać się luksusowy dom lub apartament.
Lokalizacja i estetyka
Na pierwszym miejscu respondenci wymieniali doskonałą lokalizację, rozumianą jako dobre położenie w obrębie miasta, odpowiednie sąsiedztwo, poczucie prywatności czy dodatkowe atrakcje wokół nieruchomości.
– Luksus to styl życia, dlatego nieruchomości luksusowe często stanowią swoiste enklawy na mapie miasta – twierdzi Jolanta Matuszewska, Senior Property Advisor w Poland Sotheby’s International Realty. – To nie tylko miejsce do życia stworzone z najwyższej jakości materiałów, ale również ekskluzywne otoczenie złożone z restauracji, galerii sztuki, teatrów miejsc spotkań ludzi biznesu.
Dla klientów liczy się także nieduża odległość do centrum miasta oraz bliskość morza czy jeziora lub gór. Drugim elementem definiującym nieruchomość luksusową są, w opinii respondentów, walory estetyczne. Wśród nich klienci Poland Sotheby’s International Realty wskazywali głównie na architekturę budynku, projekt wnętrza czy – dodający uroku nieruchomości – widok z okna. Nie bez znaczenia jest także spójność obiektu z aktualnymi trendami czy nazwisko architekta stojącego za projektem budynku lub wystrojem wnętrz.
Wysoka jakość i nowinki techniczne
Klasyfikując nieruchomość do segmentu luksusowego, respondenci dużą wagę przykładali także do kwestii jakości. Tutaj istotny okazywał się zarówno standard budynku, przestrzeni wspólnych, jak i materiały użyte do wykończenia wnętrz. Klienci zwracają także uwagę na komfort wynikający z mieszkania w danej nieruchomości, w tym na dostęp do usług typu concierge i recepcji, a także bogato wyposażone części wspólne.
– Z luksusowym adresem wiąże się odpowiednie sąsiedztwo – twierdzi Matuszewska. – Ponadto, luksusowa nieruchomość kreuje architekturę miejsca, w którym się znajduje. Jej zdaniem przykład stanowi apartamentowiec Złota 44 w Warszawie, tętniący życiem i będący jednocześnie miejscem relaksu. – Tego typu nieruchomości idealnie korespondują ze stylem życia swoich mieszkańców, oferując im nie tylko basen, saunę czy siłownię, ale też gabinety masażu, salę kinową, sale konferencyjne, piwniczkę na wina z możliwością degustacji czy całodobową usługę concierge – wylicza ekspertka.
Analizując kwestie czysto techniczne związane z nieruchomością luksusową, poza powierzchnią, ceną za metr kwadratowy, dostępem do tarasu czy wysokością apartamentu, nabywcy dużą wagę przywiązują także do dostępnych w nieruchomości najnowszych rozwiązań technologicznych, tj. system inteligentnego zarządzania, najnowszej klasy monitoring czy stacja ładowania samochodów elektrycznych. W przypadku nieruchomości luksusowej niezwykle istotne w opinii klientów okazały się także: unikatowość, wyjątkowość czy niedostępność. Duże znaczenie ma także historia miejsca i historyczna wartość nieruchomości oraz zgodność z indywidualnym stylem życia potencjalnego nabywcy
Luksus na wakacje
Dane Poland Sotheby’s International Realty wskazują także, że luksusowa nieruchomość niekoniecznie musi być przeznaczona do zamieszkania na stałe. Bardzo często domy i apartamenty z wyższej półki brane są pod uwagę jako nieruchomości wakacyjne lub inwestycyjne. Jednak podczas gdy przy zakupie nieruchomości premium przeznaczonej na second-home istotna jest przede wszystkim bliskość morza, kameralność inwestycji oraz dodatkowe usługi jak np. concierge czy możliwość indywidualnej aranżacji, tak przy zakupie nieruchomości inwestycyjnej na pierwszy plan wysuw się rentowność, atrakcyjność turystyczna lokalizacji oraz bezpieczeństwo inwestycji. W obu przypadkach natomiast równie istotne okazały się: potencjalny wzrost wartości nieruchomości oraz jej jakość oraz prestiż.
***
Tekst postał na podstawie raportu „Luxury Realty Map” opracowanego przez Poland Sotheby’s International Realty. Poland Sotheby’s International Realty pośredniczy w sprzedaży oraz wynajmie nieruchomości premium i luksusowych. Jest częścią międzynarodowej sieci, posiadającej ponad 22 000 niezależnych doradców, obsługujących 950 biur na terenie 69 krajów.