Torby tenisowe Gucci na Wimbledonie czy gwiazdy Arsenalu w pierwszym rzędzie na pokazie Burberry – sport i moda zataczają coraz szersze kręgi. Jak dotąd związek sportu z modą wygenerował 78,5 milionów dolarów wypracowanej wartości medialnej, czyli wskaźnika mierzącego zyski, jakich marka może oczekiwać od wzmianek w mediach społecznościowych.
Współpraca sportowców z domami mody
Największe domy mody współpracują ze sportowcami w niespotykany do tej pory sposób. Kiedy tenisista z czołowej dziesiątki, Jannik Sinner, zabrał ze sobą torbę z monogramem Gucci, to luksusowy produkt wysokiej klasy po raz pierwszy pojawił się na korcie. Emma Raducanu jest ambasadorką Diora od zwycięstwa w US Open w 2021 roku. Gwiazdy Arsenalu, m. in. Bukayo Saka, zasiadają w pierwszych rzędach na pokazach mody Burberry. Z kolei marka Prada wyposażyła chińską drużynę w garnitury na Mistrzostwa Świata Kobiet, a Louis Vuitton współpracował z Lionelem Messim i Cristiano Ronaldo przed Mistrzostwami Świata w 2022 roku. Projektanci mody zdają sobie sprawę, jak ważna staje się współpraca ze sportowcami.
Moda wśród piłkarzy
W Wielkiej Brytanii piłka nożna niewątpliwie dominuje w tej przestrzeni. Pokazali to stylowi gracze, w tym Héctor Bellerín, Dominic Calvert-Lewin, Megan Rapinoe i Leah Williamson. Bellerín spacerował po wybiegu Louis Vuitton w 2019 roku. Calvert-Lewin w zeszłym roku miał na sobie kilt na okładce modowego magazynu Arena Homme Plus. Z kolei Rapinoe pojawiła się w kampanii Loewe w 2020 roku. Williamson podpisała kontrakt z marką Gucci w zeszłym roku. W 2023 roku kultura piłkarska przeszła przemianę – koszulki zawodników stały się elementem mody. Wypuszczona we wrześniu koszulka Stelli McCartney dla kobiet, grających w Arsenalu, była noszona przez wpływową Mię Regan. Kiedy w lipcu Lionel Messi podpisał kontrakt z drużyną MLS Inter Miami różowa koszulka Adidasa tego zespołu została wyprzedana w mgnieniu oka.
Związek mody z innymi dyscyplinami sportu
Ronnie Fieg jest projektantem amerykańskiej marki streetwearowej Kith. W zeszłym roku został dyrektorem kreatywnym drużyny koszykówki New York Knicks i zaprojektował dla niej stroje oraz gadżety. Dla Crystal Palace jako dyrektor kreatywny pracuje Kenny Annan-Jonathan, który nadzoruje linie odzieży i współpracę modową. Zawodowi sportowcy, których kariera na boisku trwała krótko, zdali sobie sprawę, że moda to doskonałe źródło dochodów. Przodują w tym amerykańscy koszykarze. Tymczasem Superliga Kobiet jest rynkiem mniej wykorzystywanym. Jeśli w rozmowach o modzie dominuje piłka nożna i koszykówka, depczą im po piętach inne dyscypliny sportowe. Troi Anthoni to stylista współpracujący z zapaśnikami. Ubiera m. in. Setha Rollinsa, którego określono niekwestionowanym królem mody. Co więcej, nawet lekkoatletyka zrobiła duży krok naprzód pod względem mody.
Moda na igrzyskach olimpijskich
Niewykluczone, że w przyszłym roku związki mody ze sportem będą nad wyraz widoczne. W lipcu firma LVMH ogłosiła, że będzie sponsorować letnie Igrzyska Olimpijskie w Paryżu, wykorzystując różne elementy do swoich działań. Z kolei marka Chaumet zaprojektuje medale olimpijskie i paraolimpijskie, a makijaże Sephora będą obecne na trasie znicza olimpijskiego. LVMH zaczęło także przedstawiać grupę sportowców, których będzie bezpośrednio wspierać na igrzyskach olimpijskich. Wśród nich wymienia się pływaka Léona Marchanda, a także gimnastyczkę Mélanie de Jesus dos Santos. Jeśli chodzi o związek sportu i mody, wygląda na to, że zawody dopiero się rozpoczęły.
Przeczytaj także:
- Nike od Diora
- Carlos Alcaraz nowym ambasadorem marki Louis Vuitton
- Tennis core – rosnący trend w modzie
- Luksusowe marki na Wimbledonie 2023