Marka BMW poddała już programowi testowemu pierwszy SAV (Sports Activity Vehicle) wyposażony w wodorowe ogniwa paliwowe. Wyniki testów samochodu z napędem wodorowym w trudnych warunkach są obiecujące i od wiosny 2023 roku technologia ma być wykorzystywana demonstracyjnie w ramach mobilności bezemisyjnej.
Popularność napędu wodorowego
BMW iX5 Hydrogen to połączenie technologii ogniw paliwowych z napędem BMW eDrive piątej generacji. Przekształcając wodór w energię elektryczną, układ napędowy zapewnia moc do 125 kW/170 KM, a jedyną emisją pojazdu jest para wodna. Ta moc napędu umożliwia również utrzymywanie niezmiennie wysokich prędkości na dłuższych dystansach. Reakcja chemiczna w pojazdach z napędem wodorowym odbywa się w ogniwach przy wykorzystaniu wodoru oraz tlenu. Samochód z napędem wodorowym musi posiadać dodatkowe chłodnice i filtry powietrza. Należy go także wyposażyć w jednostki sterujące i czujniki. Obecnie wodór postrzega się jako uniwersalny nośnik energii o ogromnym znaczeniu dla neutralności klimatycznej. W przyszłości ma zyskać popularność również w transporcie indywidualnym. Marka BMW widzi sens w rozwoju technologii ogniw wodorowych w samochodach i w tym celu otwarła nową fabrykę. Samochody wodorowe mogą stanowić doskonałe uzupełnienie pojazdów elektrycznych. Będą idealną propozycją dla osób mieszkających w regionach o słabej dostępności ładowarek elektrycznych.
Samochód z napędem wodorowym BMW iX5 – aerodynamiczny i zrównoważony
BMW Group rozpoczęło produkcję samochodów z napędem wodorowym – BMW iX5 Hydrogen, za silniki których odpowiada marka Toyota. Seria testowa pojazdów będzie produkowana w Centrum Badań i Innowacji w Monachium. Pojazd przechodzi przez wszystkie standardowe etapy produkcji, począwszy od blacharni, przez lakiernię i montaż, aż do końcowej kontroli. Samochody z napędem wodorowym wychodzą z fabryki BMW Group w Spartanburgu. Dział karoserii wyposaża je w nowy zespół podłogowy, który pomieści dwa zbiorniki wodoru. Ponadto pojazd otrzymuje również instalację elektryczną, wydajny akumulator, silnik elektryczny i ogniwo paliwowe. Silnik elektryczny z wysoko wydajnym akumulatorem znajduje się w tylnej osi samochodu, a systemy ogniw paliwowych zlokalizowane są pod maską.
Dlaczego BMW zdecydowało się na produkcję samochodów z napędem wodorowym?
Chociaż BMW iX5 Hydrogen wygląda całkiem zwyczajnie, to skrywa w sobie nowoczesne technologie. Przedstawione dane zapowiadają się obiecująco. Marka BMW uważa, że połączenie napędu elektrycznego z akumulatorem i ogniwami paliwowymi stanowi rozsądne podejście w zakresie mobilności, którego efekty będziemy oglądać w dłuższej perspektywie czasowej. Ogniwa paliwowe, które montowane są w samochodach BMW iX5 Hydrogen, nie wymagają użycia krytycznych surowców, do których zalicza się kobalt, nikiel czy lit. Marka BMW postawiła na tego typu pojazdy, aby wzmocnić swoją pozycję geopolityczną, a jednocześnie zyskać nowe doświadczenia. Dzięki temu w niedługim czasie będzie w stanie zaproponować swoim klientom innowacyjną gamę produktów niskoemisyjnych.
Przeczytaj także: