Porsche zaprezentowało publiczności swój pierwszy w pełni elektryczny samochód sportowy. Jak mówi Oliver Blume, prezes zarządu Porsche AG, model Taycan łączy dziedzictwo marki z przyszłością.
Najnowszy czterodrzwiowy sportowy sedan od Porsche oferuje wyjątkowy pakiet. Auto łączy w sobie typowe dla Porsche osiągi i funkcje komunikacji z użytecznością.
– Obiecaliśmy prawdziwe Porsche w epoce elektromobilności, fascynujący samochód sportowy, który nie tylko ekscytuje swoją techniką i dynamiką jazdy, ale wzbudza też pasję u ludzi na całym świecie, zupełnie jak jego legendarni poprzednicy – mówi Michael Steiner, członek zarządu Porsche AG ds. badań i rozwoju. – Teraz spełniamy tę obietnicę.
Elektryczny sedan w dwóch wariantach
Pierwsze warianty nowej serii modelowej to Taycan Turbo S oraz Taycan Turbo. Oba są najnowocześniejszymi przedstawicielami gamy Porsche E-Performance, a zarazem należą do grona najmocniejszych aut seryjnych, jakie producent sportowych samochodów ma obecnie w swojej ofercie. Nowe Porsche Taycan Turbo S oraz Porsche Taycan Turbo można już zamawiać. Ich ceny zaczynają się od, odpowiednio, 650 tys. zł i 790 tys. zł.
Pierwszą odmianą, która dołączy do portfolio, będzie natomiast Taycan Cross Turismo. Jego debiut wyznaczono na koniec przyszłego roku. Do 2022 r. Porsche zainwestuje w elektromobilność ponad 6 miliardów euro.
Wydajność plus efektywność
Flagowy Taycan Turbo S w trybie overboost, w połączeniu z systemem Launch Control, może generować moc do 560 kW (761 KM), a Taycan Turbo – do 500 kW (680 KM). Taycan Turbo S przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,8 s, natomiast Taycan Turbo potrzebuje na to 3,2 s. Wariant Turbo S oferuje zasięg do 412 km, a Turbo – do 450 km (w każdym przypadku zgodnie z WLTP). Maksymalna prędkość obu czteronapędowych samochodów wynosi 260 km/h.
Warto zaznaczyć, że Taycan jest pierwszym seryjnym pojazdem o napięciu systemowym 800 V zamiast „tradycyjnych” dla aut elektrycznych 400 V. Dzięki temu wystarczy niewiele ponad 5 minut, by na stacji ładowania o wysokiej mocy naładować akumulator prądem stałym (DC) w stopniu wystarczającym na pokonanie nawet 100 kilometrów (zgodnie z WLTP).
Designerski i ekologiczny
W modelu Taycan firma Porsche po raz pierwszy oferuje wnętrze w konfiguracji całkowicie pozbawionej wykończeń ze skóry. Poszczególne elementy są w tym przypadku wykonane z innowacyjnych materiałów pochodzących z recyklingu, co podkreśla ekologiczną koncepcję elektrycznego samochodu sportowego. Do tego dochodzi wyjątkowy design. Za sprawą swojej przejrzystej struktury i całkiem nowej architektury kokpit Porsche Taycan zapowiada początek nowej ery. Wolnostojący, zakrzywiony panel wskaźników wyznacza najwyższy punkt deski rozdzielczej i kładzie wyraźny nacisk na oś kierowcy. Centralnie umieszczony 10,9-calowy wyświetlacz inforozrywki połączono z opcjonalnym ekranem dla pasażera, tworząc zintegrowany szklany pas o wzornictwie czarnego panelu. Na potrzeby modelu Taycan wszystkie interfejsy użytkownika zaprojektowano zupełnie na nowo, a liczba klasycznych instrumentów, takich jak przełączniki i przyciski, została znacznie ograniczona. Jak zapewnia Porsche obsługa nowego modelu jest inteligentna i intuicyjna – odbywa się za pomocą paneli dotykowych lub poprzez funkcję sterowania głosowego, która reaguje na polecenie „Hej Porsche”.
Innowacyjne silniki i dwustopniowa przekładnia
Taycan Turbo S oraz Taycan Turbo korzystają z dwóch wyjątkowo efektywnych maszyn elektrycznych – jedna pracuje przy przedniej osi, druga przy tylnej. Dzięki temu oba warianty dysponują napędem na wszystkie koła. Wysoka efektywność maszyn synchronicznych z magnesami trwałymi przynosi korzyści zarówno w zakresie mocy maksymalnej, jak i zasięgu. Maszynę elektryczną, przekładnię oraz sterowany impulsowo falownik połączono w kompaktowy moduł napędu. Jak informuje marka moduły mają najwyższą gęstość mocy (kW na litr objętości „opakowania”) spośród wszystkich elektrycznych zespołów napędowych dostępnych obecnie na rynku.
Do tego dochodzi dwustopniowa przekładnia przy tylnej osi, innowacja opracowana przez Porsche. Pierwszy bieg umożliwia jeszcze lepsze przyspieszenie ze startu zatrzymanego, a drugi – o długim przełożeniu – zapewnia wysoką efektywność i równie wysokie rezerwy mocy. Dotyczy to również najwyższych prędkości. Dodatkowo Porsche Taycan korzysta z centralnie połączonego systemu sterowania podwoziem – Porsche 4D Chassis Control, który w czasie rzeczywistym analizuje i synchronizuje działanie wszystkich układów podwozia.
Kolejne unikalne rozwiązania to sterowanie napędem na wszystkie koła z dwoma silnikami elektrycznymi oraz układ rekuperacji. Potencjalna moc rekuperacji – do 265 kW – znacznie wyższa niż u konkurentów. Testy drogowe wykazały, że około 90 proc. codziennego hamowania wykonują same maszyny elektryczne – bez angażowania hydraulicznych hamulców kół.