Był rok 1948, kiedy wizerunek zwiniętego węża po raz pierwszy pojawił się na zegarku Bulgari. Od tego czasu, przez ponad siedem dekad, włoska marka wykorzystywała ten symbol w swoich produktach. Mowa tutaj o bransoletkach, pierścionkach, torebkach, a także naszyjnikach. W celu uczczenia 75. rocznicy motywu Serpenti Bulgari powiązało mitycznego węża ze sztuką poprzez serię współpracy ze współczesnymi twórcami z całego świata.
Serpenti spotyka się ze sztuką
Jako niewyczerpane źródło inspiracji dla kreatywnych produkcji wąż od zawsze przeplatał się ze światem sztuki. Z okazji 75-lecia Serpenti Bulgari rozpoczyna specjalną serię kreatywnych współpracy ze współczesnymi artystami, dostarczając tym samym własną wizję mitycznego symbolu. Zawsze gotowa do przyjęcia hipnotycznej nowej formy ikona pozostaje symbolem wiecznego odrodzenia, ale również odważnej metamorfozy. Spotkania ze sztuką odbywają się w różnych miastach na całym świecie, zapraszając odwiedzających do odkrywania symbolu poprzez połączenie przeszłości, teraźniejszości, a także przyszłości.
Wystawa z okazji 75-lecia Bulgari Serpenti w Seulu
Wystawa znajduje się w Galerii Kukje w centrum Seulu. Prezentuje kolekcję biżuterii wraz z pracami sześciu wybitnych artystek z Korei Południowej i Francji. Co więcej, Seul to piąty przystanek kreatywnej współpracy luksusowej marki po Madrycie, Londynie, Nowym Jorku i Szanghaju. Na wystawie można podziwiać dzieła pięciu koreańskich twórców – Chun Kyung-ja (1924-2015), Choi Wook-kyung (1940-85), Hong Seung-hye, Choi Jae-eun i Ham Kyung-ah, a także francusko-amerykańskiej malarki i rzeźbiarki Niki de Saint Phalle (1930-2002). Każdy z artystów przedstawił własną interpretację motywu węża.
Symbolika węża w dziełach artystów
Wąż pozostaje jednym z najczęściej powracających motywów na obrazach Chun, w tym na jej kolorowych „Zaplątanych wężach” (1969) prezentowanych na wystawie. Dla artystki stwór był obiektem strachu i urazy od dzieciństwa, ponieważ kojarzył się jej z bolesną utratą bliskich i nieudanym związkiem. Umieszczenie motywu węża na płótnie było dla Chun szansą na znalezienie piękna w najbardziej nieprawdopodobnym miejscu. Podobnie „Puf Serpent Jaune” Saint Phalle (1994) oraz dziesięć innych rzeźb, obrazów i rysunków, prezentowanych na wystawie, wskazują, że węże były dla twórców stale powracającym obrazem. Stały się ikoną, której używali do wyrażania stłumionych uczuć agresji i traumy poprzez tętniącą życiem sztukę.
Pozostałe dzieła na wystawie
Inne dzieła to seria haftów Ham, zrodzona z jej współpracy z anonimowymi rzemieślnikami z Korei Północnej. Ponadto uwagę przyciąga przypominająca węża instalacja rzeźbiarska Choi Wook-kyung, wykonana z gałęzi drzewa owiniętej wielobarwnymi nićmi. W swoim najnowszym dziele „Trop Long” (2023) Hong łączy swoją charakterystyczną pikselową postać ludzką z pełzającym drewnianym wężem. Z kolei Choi Jae-eun przenosi wizerunek złotego gada na papierowy lotos w swoim „Meeting the Morning Dew” (2023). Wystawę „Bulgari Serpenti 75 Years of Infinite Tales” można oglądać do 31 lipca w Galerii Kukje w Seulu.
Przeczytaj także: