Bugatti Chiron został po raz pierwszy zaprezentowano w marcu 2016 roku jako następcę Veyrona. Samochód ustanowił nowe standardy w zakresie osiągów i użyteczności. Zarówno Veyron, jak i Chiron mają taki sam ośmiolitrowy silnik W16. Jednak jednostka napędowa Bugatti Chiron posiada cztery większe dwustopniowe turbosprężarki, które zwiększają moc do 1600 KM.
Historia powstania samochodu Bugatti Chiron
Bugatti zobowiązało się do wyprodukowania limitowanej serii 500 modeli Chiron. W rezultacie pierwsze 200 egzemplarzy zostało sprzedanych, zanim jeszcze pierwszy Chiron opuścił mury fabryki w Molsheim. Inżynierowie Bugatti robili wszystko, aby zwiększyć osiągi Chirona. Chiron Pur Sport wyróżnia się krótszymi przełożeniami, a także niezwykle szybkim przyspieszeniem, co pozwala osiągnąć prędkość maksymalną 350 km/h. Jego odpowiednikiem jest Chiron Super Sport o mocy 1600 KM i ograniczonej prędkości maksymalnej do 440 km/h. Wsłuchując się w opinie klientów, Bugatti zaczęło opracowywać nową wersję Chirona. Rozwiązaniem był model Bugatti Chiron Profilée o niestandardowym kształcie z zamaszystym tyłem, który umożliwia zarządzanie przepływem powietrza i zwiększonym dociskiem tylnej osi. Samochód cieszył się ogromną popularnością wśród fanów motoryzacji. Co ciekawe, limit 500 wyprodukowanych egzemplarzy osiągnięto jeszcze w fazie rozwoju.
Charakterystyka Bugatti Chiron Profilée
Chiron Profilée jest wyjątkowy pod względem konstrukcji, osiągów, a także specjalnych akcentów. Charakterystyczny podział optycznie dzieli nadwozie na dwie części. Kolor nadwozia, nazwany „Argent Atlantique”, opracowano wyłącznie dla Profilée. Dolna część korpusu Profilée jest zabarwiona na kolor Bleu Royal Carbon. Wyraźny kształt podkowy felg aluminiowych specjalnie zaprojektowano, wyprodukowano oraz przetestowano dla tego modelu. Profilée zapewnia wyjątkową kombinację przyspieszenia, zwinności i celności, jednocześnie maksymalizując osiągi silnika. Z przodu model otrzymał szersze wloty powietrza i powiększoną osłonę chłodnicy. Po raz pierwszy w Bugatti Chiron wokół deski rozdzielczej, paneli drzwi i nakładek na tylną ścianę zastosowano wykończenie z tkanej skóry. Dodatkowo Profilée wyposażono w fotele Comfort wykończone skórą z pikowaniem. W kokpicie znajduje się typowy dla Chirona zestaw wskaźników. Kierownica została obszyta ciemnoniebieską skórą i posiada takie same łopatki zmiany biegów jak w Chiron Pur Sport. Oprócz swojego zewnętrznego kształtu Chiron Profilée otrzymał zupełnie nowe ustawienia układu kierowniczego i zawieszenia, aby zapewnić bardziej responsywne prowadzenie. Z kolei siedmiobiegowa dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów otrzymała krótsze przełożenia. Podsumowując, warto podkreślić, że edycja specjalna jest jednocześnie najszybciej przyspieszającą ze wszystkich modeli Chirona – samochód osiąga 100 km/h w 2,3 sekundy, 200 km/h w 5,5 sekundy, a 300 km/h – w 12,4 sekundy.
Bugatti Chiron Profilée zostanie wystawiony na sprzedaż na aukcji w Paryżu 1 lutego 2023 roku
Co ciekawe, oszałamiający Bugatti Chiron Profilée przejechał zaledwie 396 km przebiegu testowego, ale bezproblemowo przeszedł końcowe kontrole jakości. RM Sotheby’s właśnie ogłosił, że Bugatti Chiron Profilée pojawi się na aukcji w Paryżu 1 lutego. Część dochodów z jego sprzedaży zostanie przekazana na cele charytatywne.
Przeczytaj także: