Amerykańska firma badawcza Reputation Institute opublikowała najnowszy raport poświęcony reputacji marek. Rolex i Lego nie mają sobie równych.
Jak co roku badacze z Reputation Institute przebadali ponad 230 tys. osób w 15 krajach i stworzyli ranking Global RepTrak 100, czyli listę koncernów o najlepszej reputacji. Ogólne wyniki badania wskazują na poprawę wizerunku większości firm w stosunku do poprzedniego roku, w którym odnotowano spadek reputacji. Jadnak jak zauważają badacze koncerny nadal czeka wiele pracy, aby zyskać zaufanie opinii publicznej.
– Aż 52 proc. badanych ma wątpliwości co do dobrych intencji wszystkich firm – mówi Stephen Hahn-Griffiths z Reputation Institute. Jak podkreśla ekspert marki, które w tym roku zajęły wysokie pozycję w rankingu jako priorytet traktują odpowiedzialność korporacyjną, wykorzystują silne przywództwo i są etyczne.
– Bańka dobrej reputacji pękła w 2018 r., ale w ciągu ostatnich 12 miesięcy nastąpiła poprawa reputacji wielu koncernów – dodaje Hahn-Griffiths. – Firmy takie jak Netflix i Microsoft wzmocniły swoją pozycję, inni jak choćby Facebook czy Google straciły w oczach opinii publicznej.
Rolex znów na szczycie
W Global RepTrak 100 wiodącą pozycję od kilku lat utrzymuje Rolex i Grupa LEGO. – Mamy bardzo dużą satysfakcje z zajęcia pierwszego miejsca w Global RepTrak 100 po raz czwarty z rzędu – powiedział Virginie Chevailler, dyrektor ds. public relations w Rolex. – Wierzymy, że jest to uznanie dla naszego zaangażowania, by zawsze sięgać dalej.
Wśród firm technologicznych najlepszy okazał się Microsoft zajmując piątą pozycję w rankingach. – Jesteśmy dumni, że znaleźliśmy miejsce wśród pięciu najbardziej renomowanych globalnych marek – powiedział Steve Clayton, dyrektor generalny ds. komunikacji w firmie Microsoft. – Pozycja w rankingu odzwierciedla nasze zaangażowanie w etykę, przejrzystość i odpowiedzialność korporacyjną.
Netflix w czołówce, Facebook spada
Do czołówki tegorocznego zestawienia wskoczył także Netflix, który jeszcze rok temu zajmował 24 pozycję w rankingu. Dziś serwis zajmuje zaszczytne 9 miejsce. Gdy jednym się powodzi, inni muszą zwolnić miejsca. BMW wypadło z pierwszej 10 i ostatecznie wylądowało na 28 pozycji. Google spadło z podium i zatrzymało się na 14 miejscu. Największy ogólny spadek reputacji zanotował Facebook. Zdaniem badaczy jest to efekt licznych skandali, z którym zmagał się serwis.
10 najlepszych firm w Global RepTrak 100 w 2019 r.:
1. Rolex
2. Grupa LEGO
3. The Walt Disney Company (NYSE: DIS)
4. Grupa Adidas (OTCQX: ADDYY)
5. Microsoft (NASDAQ: MSFT)
6. Sony (NYSE: SNE)
7. Canon (NYSE: CAJ)
8. Michelin (OTCMKTS: MGDDY)
9. Netflix (NASDAQ: NFLX)
10. Grupa Bosch (NYSE: AVS)