Elektryfikacja odpowiada Rolls-Royce’owi lepiej niż jakiejkolwiek innej marce. W końcu przez dziesięciolecia ten wysoce ekskluzywny producent samochodów niestrudzenie pracował nad dostrojeniem silników V12 do cichej jazdy. Elektryczny Rolls-Royce Spectre reprezentuje skokową zmianę i jest prawdopodobnie najbardziej luksusowym pojazdem w historii.

Elektryczny Rolls-Royce Spectre reprezentuje skokową zmianę i jest prawdopodobnie najbardziej luksusowym pojazdem w historii. (fot. Rolls-Royce)

Nowy porządek

Prawdą jest, że silniki elektryczne generują znacznie mniej hałasu niż silniki spalinowe, szczególnie przy dużych obciążeniach. Rolls-Royce Spectre jest wyjątkowo cichy. Przy prędkości od 130 km/h najmniejsze falowanie wiatru zaczyna być odczuwalne. Jednak pierwszy pojazd elektryczny firmy to znacznie więcej niż tylko brak hałasu. Jego opony toczą się po gładkich drogach bez tarcia. Silnik brzmi jak złowieszcza burza, która znajduje się w znacznej odległości. Jego przyspieszenie nie jest jednak oszałamiające jak na dzisiejsze standardy pojazdów elektrycznych. 100 km/h osiąga w ciągu 4,5 s, co odpowiada osiągom modeli z silnikiem V12 tej marki.

Jednostka napędowa

Wzbudzane prądem silniki synchroniczne z przodu i z tyłu zostały zapożyczone od firmy-matki BMW. Z przodu znajduje się silnik o mocy 255 KM, a z tyłu mocniejsza jednostka o mocy 483 KM, zapożyczona z modeli iX M60 i i7 M70. Akumulatory o pojemności 102 kWh wykorzystują ogniwa firmy CATL. Maksymalna moc silnika wynosi 577 KM. W Spectre wykorzystano ponad 180 kg materiałów wygłuszających, podobnie jak w innych modelach marki. Akumulator ważący prawie 700 kg to kolejna skuteczna bariera dźwiękowa.

Stylistyka samochodu

Zintegrowanie dużego akumulatora z aluminiowymi elementami przebiegło sprawnie. Przednie siedzenia są umieszczone zaledwie o 2 cm wyżej, a tylne o 3 cm wyżej niż w Phantom Coupe z 2009 roku, który był pierwowzorem Spectre. Rolls Royce Spectre jest tylko o około 200 kg cięższy od Cullinana czy i7. Wysoka linia nadwozia ogranicza widok z miękkich siedzeń, znacznie odwracając uwagę od wspaniałych materiałów wnętrza ze skóry i drewna. Pomimo usunięcia silnika spalinowego i układu napędowego, nadal pozostał tunel centralny. Znana już podsufitka Starlight, usiana punktami świetlnymi, została wzbogacona o nową opcję drzwi Starlight.

Wysoka linia nadwozia Rolls-Royce’a Spectre ogranicza widok z miękkich siedzeń, znacznie odwracając uwagę od wspaniałych materiałów wnętrza ze skóry i drewna. (fot. Rolls-Royce)

Pierwsza jazda

Typowa dla samochodów Rolls Royce kierownica, z cienkimi obręczami i dużą średnicą, wymaga lekkiego wysiłku, ale jest niezwykle precyzyjna. Na dużych wzniesieniach Spectre porusza się płynnie, a przechyły nadwozia są dobrze kontrolowane. Chociaż samochód wydaje się masywny, to układ kierowniczy na cztery koła i aktywne stabilizatory nadają mu lekkości.

Typowa dla samochodów Rolls Royce kierownica, z cienkimi obręczami i dużą średnicą, wymaga lekkiego wysiłku, ale jest niezwykle precyzyjna. (fot. Rolls-Royce)

Ciągłość projektowania

Klienci marki nie są zainteresowani stylistyczną zmianą, ponieważ Rolls Royce do 2030 roku wszystkie swoje modele przestawi na napęd elektryczny. Długa maska ​​i duży stosunek osi do osi pozostają. Przekształcenie i zoptymalizowanie każdej powierzchni doprowadziło do uzyskania imponującego współczynnika oporu powietrza wynoszącego 0,25 (w porównaniu z 0,36 w Phantom Coupe). Listwy kratki są w większości zamknięte, ponieważ powietrze chłodzące nie jest potrzebne. Drzwi samochodu otwierane do tyłu, o długości prawie 1,5 m, są najdłuższymi, jakie kiedykolwiek wyprodukował Rolls Royce.

Przeczytaj także:

Udostępnij:
Skomentuj Anuluj
Exit mobile version