Jeszcze kilka lat temu luksusowe wakacje były dostępne tylko dla nielicznych. Dziś coraz większa grupa Polaków planuje wyjazd z rozmachem – wybiera wyższy standard i indywidualnie dopasowane udogodnienia. Ponad połowa z nas deklaruje, że w podróży szuka luksusowych doświadczeń. W Chorwacji coraz częściej wybieramy prywatne wille z segmentu premium — to widoczny efekt zmieniających się preferencji podróżniczych.

Rosną wakacyjne wydatki Polaków

Zarobki Polaków rosną, a wraz z nimi zmienia się sposób podróżowania. Według najnowszych danych GUS, w 2024 roku przeciętny dochód gospodarstw domowych zwiększył się aż o ponad 18%. To historyczny skok. Coraz większa część naszego budżetu trafia na przyjemności takie jak podróże i wypoczynek. Tendencję tę potwierdza raport przygotowany dla Allianz Partners. Średni budżet Polaków na wyjazd wakacyjny wyniósł w tym roku 6431 zł – o ponad 1000 zł więcej niż rok wcześniej. Należymy też do finansowo najbardziej pewnych siebie turystów w Europie. Jedynie 43% z nas obawia się rosnących kosztów podróży (średnia europejska to 61%). 

Nowa definicja wakacji w wersji premium

Zwiększenie wakacyjnego budżetu to nie tylko efekt wyższych zarobków. Polacy świadomie zmieniają swoje priorytety i coraz częściej wolą zrezygnować z codziennych wydatków na rzecz letniego wyjazdu. To zjawisko eksperci określają mianem „luksusowej oszczędności”.

Luksus przestaje być definiowany jedynie przez standard hotelu, a coraz częściej przez autentyczność miejsca i dopasowanie oferty do indywidualnych potrzeb gościa

Według Allianz Partners aż 65% Polaków ogranicza codzienne rozrywki, a 61% odkłada w czasie większe inwestycje, by pozwolić sobie na lepszy standard wypoczynku. Jednocześnie ponad połowa deklaruje, że w podróży poszukuje wysokiej jakości wrażeń. To najwyższy wynik w całej Europie.

Polacy w ostatnich latach szukają nie tylko komfortu, ale przede wszystkim unikalnych doświadczeń, kontaktu z naturą, spokoju, prywatności i najwyższej jakości usług. Luksus przestaje być definiowany jedynie przez standard hotelu, a coraz częściej przez autentyczność miejsca i dopasowanie oferty do indywidualnych potrzeb gościa – zauważa Katarzyna Turosieńska, rzeczniczka prasowa oraz członkini zarządu Polskiej Izby Turystyki.

Jak podkreślają eksperci, rosnące zainteresowanie luksusową turystyką to naturalny etap dojrzewania rynku podróży w Polsce.

– Wymagania polskich turystów rosną. Zwracają uwagę nie tylko na wygląd obiektu, do którego jadą, ale też na poziom obsługi, stopień prywatności, wyżywienie i możliwość spędzania czasu w atrakcyjny sposób – mówi Ankica Ćaleta, CEO z My Luxoria. – Jeszcze kilka lat temu Polacy byli jednym z najbardziej cenowo wrażliwych narodów w Europie. Dziś to się zmienia. Turyści z Polski nie pytają o rabaty, tylko o dodatkowe udogodnienia, np. prywatnego kucharza, saunę, jacuzzi czy usługi concierge. To ogromna zmiana mentalności.

Polska Izba Turystyki dostrzega wyraźny wzrost obiektów typu premium: butikowych hoteli, willi i resortów położonych w malowniczych regionach kraju.

Prywatne wille – nowoczesny luksus w praktyce

Coraz częściej luksusowe wakacje nie mają też nic wspólnego z pięciogwiazdkowym hotelem. Z badania „Pobyty Polaków na wakacjach” wynika, że 36% z nas wybiera prywatne apartamenty lub domy – niemal tyle samo co hotele (39%). Zaczynamy bardziej doceniać większą prywatność, elastyczny rytm dnia i komfort.

Popularność tzw. slow travel widać też wyraźnie w rosnącym zainteresowaniu prywatnymi willami wakacyjnymi, które stają się symbolem nowego modelu wypoczynku. Jak podaje My Luxoria – agencja turystyczna specjalizująca się w wynajmie luksusowych willi – w 2025 roku w Chorwacji otworzyła ponad 200 nowych tego rodzaju obiektów premium, a liczba rezerwacji wzrosła o 27%.

– Nowoczesny luksus na wakacjach to nie marmury i złote krany. To raczej większa prywatność i niecodzienne doświadczenia takie jak poranna joga w prywatnym ogrodzie, kolacja z kucharzem przy zachodzie słońca czy wspólny czas z rodziną na prywatnej plaży – komentuje Ankica Ćaleta.

Polska w rytmie europejskiego trendu

Zmiana wakacyjnych nawyków Polaków to odpowiedź na europejski trend luxury travel, który z roku na rok rośnie.

– Polska Izba Turystyki dostrzega wyraźny wzrost obiektów typu premium: butikowych hoteli, willi i resortów położonych w malowniczych regionach kraju – dodaje Katarzyna Turosieńska. – Z drugiej jednak strony coraz więcej polskich turystów sięga po zagraniczne destynacje luksusowe, ale z zachowaniem tej samej filozofii: mniej masowo, bardziej świadomie. To zjawisko, które wpisuje się w europejski trend łączący ekskluzywność z autentycznością, lokalnością i troską o środowisko.

Według portalu Travel & Tour World turyści odpowiadają z Europy już za około 38% globalnego rynku podróży premium. Portal Travellyze szacuje, że niemal 1 na 10 dorosłych Europejczyków można zaliczyć do grona luksusowych podróżnych.

My Luxoria to butikowa agencja turystyczna specjalizująca się w wynajmie luksusowych, prywatnych willi w Chorwacji. Marka oferuje starannie wyselekcjonowane obiekty zapewniające prywatność, komfort i spersonalizowane doświadczenia.

Dane BoardingArea i Expedia pokazują, że w latach 2023-2024 liczba rezerwacji w luksusowych kurortach wzrosła o około 30%. 63% turystów deklarowało, że planuje odwiedzić tzw. detour destinations, czyli mniej znane miejsca z dala od masowej turystyki i zatłoczonych plaż. W Chorwacji największy popyt na wakacyjne wille generują turyści z Niemiec, Austrii i Wielkiej Brytanii, jednak Polacy szybko doganiają liderów. Odpowiadają już za ponad 7% wszystkich pobytów. Eksperci przewidują, że ta liczba będzie tylko rosnąć.

Polska w rytmie europejskiego trendu

My Luxoria to butikowa agencja turystyczna specjalizująca się w wynajmie luksusowych, prywatnych willi w Chorwacji. Marka oferuje starannie wyselekcjonowane obiekty zapewniające prywatność, komfort i spersonalizowane doświadczenia — od willi z prywatnymi basenami i widokiem na morze, po ekskluzywne posiadłości z usługą concierge. My Luxoria koncentruje się na tworzeniu autentycznych i niezapomnianych pobytów, łącząc wysoki standard z lokalną kulturą, naturą i swobodną śródziemnomorską atmosferą. Firma współpracuje bezpośrednio z właścicielami nieruchomości i lokalnymi partnerami, zapewniając wysoką jakość i dopracowaną obsługę na każdym etapie oraz w pełni dopasowane planowanie podróży dla par, rodzin i grup poszukujących bardziej kameralnego i wyrafinowanego sposobu podróżowania

Przeczytaj także:

Udostępnij:
Skomentuj Anuluj
Exit mobile version