Przełomowy pokaz Diora pod Bramą Indii w Mumbaju odbył się 30 marca 2023 roku. Przyciągnął mnóstwo lokalnych, a także międzynarodowych celebrytów, co dodatkowo umocniło pozycję marki. Indie stały się w ostatnich latach jednym z kluczowych rynków dla międzynarodowych dóbr luksusowych.
Co łączy markę Dior z Indiami?
To był pierwszy pokaz Diora w Indiach od czasu, gdy modelki w kreacjach Marca Bohana (ówczesnego dyrektora artystycznego Diora) przyjechały do tego kraju w 1962 roku. Dior to jedna z najszybciej rozwijających się marek w branży – jej sprzedaż przekroczyła w 2022 roku 8 miliardów euro. Podkreślanie swojej działalności w haute couture, a także métiers d’art jest ważnym elementem strategii marki. Ponadto indyjskie rzemieślnictwo było inspiracją dla przedpremierowej kolekcji jesień/zima 2023 marki Dior. W pokazie znalazły się jedwabne sukienki, wieczorowe płaszcze, ale również spódnice wzorowane sari. Dior miał dotychczas tylko dwa sklepy w Indiach – w Delhi i Mumbaju. Otwarcie trzeciego sklepu planowane jest więc na czwarty kwartał tego roku. Warto podkreślić, że dla Diora Indie to rynek z ważną klientelą.
Program pokazu i zaproszeni goście
Dyrektor kreatywna ds. kolekcji damskich Diora, Maria Grazia Chiuri, wysłała 99 stylizacji z kolekcji jesień/zima 2023. W tej liczbie znalazło się 10 kreacji, które nie były wcześniej pokazywane. Większość modeli pochodziła z Indii (56 z 99), a pokaz był hołdem dla krajowego rzemiosła, tekstyliów, kształtów i palety kolorów. Prezentację rozpoczęły neutralne barwy, które następnie przeszły w ciemną zieleń, by ustąpić miejsca jaskrawym kolorom i wzorom. Podczas pokazu wyróżniał się jedwab tkany przy użyciu starożytnych technik z indyjskiego stanu Tamil Nadu, prosta spódnica inspirowana sari oraz użycie różu rani (koloru oscylującego między fuksją a intensywnym różem). Minimalistyczne, proste kształty projektów nadały kolekcji lekkości. Luksusowy dom mody, należący do LVMH, zaprosił około 850 gości na swój pokaz. Zaproszenia otrzymali m. in. aktorzy Freida Pinto i Simone Ashley, artysta Jeff Koons, modelka Cara Delevingne, ikona Bollywood Rekha, tajska celebrytka Mile Phra Phum oraz Isha Ambani, córka indyjskiego miliardera. Po pokazie Diora odbyło się afterparty w hotelu Taj Mahal Palace.
Dodatkowe atrakcje
Wcześniej tego dnia goście zwiedzili atelier indyjskiego dostawcy rękodzieła i wieloletniego partnera Diora – Chanakya International w Mumbaju. Mistrzowie rzemiosła zaprezentowali techniki, takie jak: kanta (wielowiekowe rzemiosło polegające na zszywaniu patchworku z materiału), druk blokowy, a także tradycyjne barwienie tkaniny za pomocą drewnianych bloków kolorów w celu stworzenia kratki Madras. Chiuri, która dołączyła do Diora w 2016 roku, od ponad 30 lat przyjaźni się z Karishmą Swali. To córka założyciela atelier Chanakya. W swojej pracy dla Diora Chiuri współpracowała z atelier, zwłaszcza w przypadku elementów haute couture i zestawów pokazowych domu. Goście odwiedzili również Szkołę Rzemiosła Chanakya, założoną w 2016 roku w celu wzmocnienia pozycji kobiet. Co ciekawe, Maria Grazia Chiuri wspiera ją od momentu jej otwarcia.
Przeczytaj także:
- Nike od Diora
- Kalendarz adwentowy od Diora
- „Dior: Designer of Dreams” wyjątkowa wystawa w Londynie
- Przytulanka od Diora za 3300 zł
- Dior w rękach Louis Vuitton Moët Hennessy