Po kilku trudnych latach, w których pandemia COVID-19 i wojna w Ukrainie ukształtowały sposób funkcjonowania branży gastronomicznej, rok 2023 nie daje wytchnienia sektorowi. Nadchodzące miesiące przynoszą nowe wyzwania dla gastronomii. Chociaż ograniczenia związane z blokadą zostały w dużej mierze złagodzone, to konsekwencje przerwania łańcucha dostaw i presja ekonomiczna nadal odbijają się na kosztach żywności i dostępności składników.

Jakie wyzwania dla gastronomii w tym roku?
Według analityków i ekspertów branżowych decydujące wyzwania dla gastronomii w 2023 roku będą obejmować kolejne ograniczenia w łańcuchu dostaw i inflację. Wzrost będzie możliwy jedynie w przypadku powrotu do jedzenia poza domem i fali popytu na zdrowszą i specjalistyczną żywność. Trendy prognozowane na rok 2023, sugerują, w jaki sposób firmy z branży spożywczej i gastronomicznej mogą dostosować się do zachodzących zmian.
Zakłócenie łańcucha dostaw
Zakłócenia w łańcuchu dostaw pozostają poważnym problemem dla sektora spożywczego i gastronomicznego. Stale utrzymują się niedobory siły roboczej i pojawiają się komplikacje związane z nowymi relacjami biznesowymi. Przejście na nowoczesne technologie cyfrowe może pomóc złagodzić problemy związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw, a także zwiększyć rentowność firmy. Możliwość analizowania danych i korzystania z zaawansowanych możliwości raportowania pozwala firmom podejmować lepsze decyzje dotyczące stanów magazynowych, okresu przydatności do spożycia i jakości produktów.
Inflacja
Inflacja, szczególnie wzrost cen żywności, to ogromne wyzwanie dla gastronomii. Ma znaczący wpływ na sprzedaż w branży gastronomicznej. Inflacja oraz rosnące ceny energii uważane są za największe zagrożenia dla gastronomii na początku 2023 roku. Podczas gdy inflacja w niektórych gospodarkach światowych zaczyna spadać, to jeszcze przez jakiś czas nie pozbędziemy się jej całkowicie.

Powrót do jedzenia poza domem
Po zdjęciu ograniczeń covidowych klienci zaczęli wracać do swoich ulubionych restauracji. W pandemii restauracje głównie zajmowały się przygotowywaniem posiłków z dostawą do domu. Pomimo powrotu względnej normalności taka forma sprzedaży zyskuje wciąż na popularności. Niemniej jednak eksperci przewidują, że pomimo rosnących cen, nastąpi powrót konsumentów do jedzenia poza domem.

Zwiększony popyt na żywność specjalistyczną
Według wielu liderów branży rok 2023 będzie czasem, w którym specjalistyczna żywność osiągnie szczyt popularności. Głównym powodem jest zrównoważony rozwój i zmieniające się gusta klientów. Branża gastronomiczna dostrzega rosnące zapotrzebowanie na żywność dostosowaną do określonych diet (np. dieta ketogeniczna czy bezglutenowa), a także o bardziej ogólnych właściwościach zdrowotnych. Zainteresowanie zdrową żywnością wynika ze zwiększonej świadomości konsumentów i chęci dbania o zdrowie.
Zarządzanie rosnącymi kosztami
Aby zaspokoić rosnący popyt na posiłki na świeżym powietrzu i zdrową żywność przy jednoczesnej walce z inflacją, producenci i dostawcy żywności będą musieli na bieżąco zarządzać relacjami w całym łańcuchu dostaw. Ważniejsze niż kiedykolwiek wydaje się być to, aby firmy z branży współpracowały ze sobą. Jednocześnie muszą utrzymywać niskie koszty dla siebie, swoich partnerów i klientów. Dopracowanie wydajnych procesów biznesowych pomoże również zminimalizować niepotrzebne wydatki i usprawnić nowe praktyki w sektorze gastronomicznym.
Przeczytaj także:
- LV Dream – nowy kulturalny, a zarazem kulinarny punkt na mapie Paryża
- Emporio Armani Caffe w Mediolanie w nowej odsłonie
- Restauracje znanych projektantów i domów mody
- Smakowite gwiazdki od Michelina